Nytt år, nya utmaningar

Så var det nya året här. Och med det både snö och kyla (tyvärr i den andra ordningen, så är orolig för de lite känsligare växterna...). Vi har haft ner till -27grader, men soligt och vackert. Som lite terapi i kylan surfar jag frön och har beställt (för mig) många nya sorter. Nu börjar grunden till vårt trädgårdsskafferi se riktigt lovande ut.

Snart är det dags att börja det nya trädgårdsåret också. Ännu vilar allting, det enda som växer är ärtskotten i köksfönstret, men inom en vecka är det dags för de första sådderna. Jag börjar med att så en sats plantor till vår varmbänk. Sallat, majrova, salladslök, rädisor, dill och lite annat snabbväxande. Sommarblommor och perenner skall också sås, för att sen ställas ut i väntan på våren. Längtar efter att få peta med jorden igen, trots att det är mindre än en månad sen jag grävde det sista utomhus...

Årets trädgårdsplaner och -drömmar är många. Vi får se hur mycket tid och pengar vi har att ägna åt det. En del av listan kommer här:
- testa på att odla i varmbänk
- odla mycket mera grönsaker, så att det faktiskt gör skillnad på vårt matbord
- bygga klart staketet på terrassen
- bygga klart porten till ros och klematis
- bygga trädgårdens dörr
- påbörja projektet att få gården inhägnad
- påbörja en 13meters hallonlist
- göra klart första delen av gångarna runt dammen
- gräva klart dammen, lägga i duk och göra fint
- börja plantera i rabatterna runt dammen
- flytta en rhododendron och ett körsbärsträd
......
Listan kan göras hur lång som helst, men samtidigt är mitt mål att ägna lite mera tid åt att bara njuta. Sitta i solen, gå en runda och bara titta (svårt! Alltid fastnar jag någonstans och börjar rensa eller något liknande),njuta av att kunna äta våra måltider utomhus, blåsa såpbubblor med barnen... Jaja, nog skall det väl gå ihop. Får köra på med så många punkter som möjligt under vår och försommar, för att sedan ta det lugnt när (om) värmen kommer.

Gott nytt trågdårdsår alla! Hoppas det blir ett grönt och blommande år!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kihlmanskagarden.blogg.se

Våra trädgårdsprojekt. Stort och smått. Vackert och gott.

RSS 2.0