Så kom februari och förberedelser av pumpabädd

Sista vintermånaden! Och månaden börjar allt annat än vintrigt: några plusgrader, solsken och fågelkvitter. Hade lite mer än en timme trädgårdstid på morgonen och påbörjade arbetet att bygga upp en bädd åt pumpan. Gav mig ut på jakt efter täckmaterial och hittade en riktig guldgruva. Mindre än 100m från gården, längs en åkerkant, fanns massor med avkapat grovt gräs. Samlade 10säckar av detta, så kom en god bit på väg.

Grundade med kartong rakt på gräsmattan (på bilden halva ytan täckt).

På med lite mer än hälften av gräset och en del trädgårdsskräp som jag hittade här och där.

Klampade runt lite för att packa ihop gräset och lade på några fulla säckar som tyngd. Nu är planen att i vår lassa på med lite komposterad hästgödsel och sen breda ut resten av gräset och en del löv. Sen tar jag ut gropar i materialet, öser i lite jord och planterar våra pumpor i det. Sen gödselvattna med lakvatten från bokashin under sommaren, så hoppasvi att allting växer så det knakar! 

En 2m×1,5m odlingsyta till kostnad av en säcj mylla känns riktigt bra. Om jag hittar tid och ork skall jag försöka få ihopnågra säckar till av gräset, för jag hittar nog användning för det!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kihlmanskagarden.blogg.se

Våra trädgårdsprojekt. Stort och smått. Vackert och gott.

RSS 2.0