Nu var den gjord

Idag gjordes då mitt livs första varmbänk! Ivrig som jag var (och med en 1åring som väckarklocka), så var jag ute på gården innan klockan var 8.30. 
Första projektet blev att tömma gropen jag grävde i december. Bort med snö, löv och kvistar och till sist dra ur presenningen ur bottnet. Under detta var jorden mjuk och fin, så jag behövde inte fundera på att isolera nerifrån.

Sen började jag ösa i; skit, extra halm, löv och hö. Vattnade med varmt vatten, urin, hönsgödsel och lakvatten ur bokashin. Och klampade runt i hela härligheten, för att packa ihop lite.
För att isolera lådan, har jag dubbla lager kartong inuti, torv, frigolit, löv och övrigt "skräp" på yttre sidan och täcken, bäddmadrasser och filtar över allt. 
När jag lämnade bädden vid kl17 var den -1grad (termometern visade på -7,2grader då jag började i morse, så mycket av bänkens innehåll var fruset vid start...) ungefär 25cm ner i mitten. Hoppas på att imorgon komma över på plussidan och få börja följa med en värmestigning.
Med lite sällskap gick hela fixandet på 6timmar och då ingick där lite korvgrillning och en lunchpaus. Hade räknat med 7-8h effektivt arbete, så jag är faktiskt riktigt nöjd. Trött, men nöjd! (Ja, så trött att jag somnade med sonen vid kl20 och vaknade 22.15. Nu får jag se när jag kan somna om...)
Jord under naglarna
2016-02-28 @ 17:53:46
URL: http://jordundernaglarnaa.blogspot.se/

Vilket jobb du/ni lagt ned! Vad roligt och lycka till!

Svar: Tack! Hoppas på att få se lite framsteg imorgon
kihlmanskagarden.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kihlmanskagarden.blogg.se

Våra trädgårdsprojekt. Stort och smått. Vackert och gott.

RSS 2.0