Trädgårdsvecka

Man och son reste i början av veckan iväg till England och samtidigt är vädret här hemma tillräckligt bra för att passa att göra trädgårdsarbeten. Med bara ett barn hemma (som dessutom sover dagssömn!) bestämde jag mig att detta är veckan då allt händer! 


Så jag har börjat städa i vårt kaos, nästan hela gården är krattad och två nya grönsaksbäddar är nästan klara. Igår kväll bar jag ut en stor kruka och planterade lite penséer, teten och bellis bredvid postlådan. Med krukan ur vägen kunde jag ta itu med att städa verandan och ställa in mera hyllor att ha sådder o plantor på. 

Det känns så skönt att vara på gång! Att se hur del för del av trädgården börjar vara redo för en ny säsong och tänka på allt som kommer växa på de olika platserna. Och att rensa i rabatterna och se att pionen jag fick av min kusin har massor av röda näsor, se alla små strån av frösådda Allium- bollar som tittar upp, hitta en lite klunga med blåsippor inne under stora rhododendron.... 


Imorgon bär det av på trädgårdsmässa, så då tankar jag mest bara inspiration, men på söndagen har det utlovats ett kanonväder, så då skall jag fortsätta! Kratta det sista och plocka undan lite i köksträdgården. Ja, och röja upp infaren till gården... Som ni ser på bilden här uppe, så har där samlats både ett och annat... Och så ska jag passa på att njuta av våren och gå runt och ta lite bilder. Det är så roligt att kunna jämföra hur trädgården skiftar för varje vecka och hur vi förändrar den lite för varje år vi bor här. Saknar verkligen att jag inte har några ordentliga bilder från hur trädgården såg ut då vi flyttade hit för snart 4år sedan... Måste se om jag skulle lyckas skaffa fram någon bild att jämföra med dagsläget.

Så ja, trädgårdsvecka, mässa, vårblommor och sådder. Så ser mina dagar ut just nu. Ikväll skall jag igen plocka fram jord, frön och byttor. Nu är det dags att peta ner frön av rödbeta och polkabeta i pluggar, för att sedan plantera ut som kantväxt i en sommarblomsrabatt. Och så de första bondbönorna, för att få en lite tidigare skörd. För snart börjar den, skördetiden!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kihlmanskagarden.blogg.se

Våra trädgårdsprojekt. Stort och smått. Vackert och gott.

RSS 2.0