... och vips har jag en ny bädd!

Jag och barnen gick ut idag, efter vår dagsvila. Fåglarna kvittrade, solen sken och de första krokusarna hade slagit ut. Ljuva tider!

Min tanke var att ta det lite lugnt, fixa i ordning bland jordgubbarna (ta bort lövtäcket och plantera några revor), kanske rensa lite och gräva klart de 4-5spadtag som var kvar av förstoringen av dahliarabatten. Efter detta gav jag mig på att gräva bort den jord som hade tinat i min ena odlingslåda. Kom ner till markduken i halva lådan, så tog undan den. Grävde lite i jorden under och kunde konstatera att där var ett spadtag prima jord innan leran kom emot.

Vad om jag skulle flytta på lådan och bara ha en upphöjd bädd här? tänke jag. Jag har inte så långt från tanke till handling, så lådan flyttades och bädden förstorades lite. Där bädden ligger har jag planerat in vintersquash, så där tänker jag gräva undan jorden och fylla på med lite trädgårdsskräp under våren och sen ännu ladda med lite hästgödsel.
Den "nya" lådan kommer jag fylla med skräp till största delen och bara toppa med ett lager jord. Där ska min lök (som saknade plats, då jag i min ursprungliga plan inte alls tänkt odla vanlig lök) varvas med små runda morötter och någon fin sommarblomma. Borde få in 10st 1meters rader, så det känns inte så illa!

"Före". Nu står lådan till vänster om var den står på bilden. Efter-bild kommer när jag har området lite städigare



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kihlmanskagarden.blogg.se

Våra trädgårdsprojekt. Stort och smått. Vackert och gott.

RSS 2.0